KOMENTÁŘ: Stává se pěvecká soutěž Eurovize festivalem politické písně?

Ukrajinská zpěvačka Jamala; Foto: Albin Olsson

Včera večer vyvrcholil ve švédském Stockholmu 61.ročník pěvecké soutěže Eurovision Song Contest vítězstvím kontroverzní ukrajinské zpěvačky, která si říká Jamala.

Diváci, kteří čekali souboj o nejlepší zpěv, byli ale zklamáni. Evropská soutěž totiž jako mnoho jiného v současné západní Evropě podlehla protiruské kampani. Jak jinak je možno si vysvětlit, že hudebními odborníky favorizovaný ruský zpěvák skončil až na třetím místě?

Festivaly politické písně jsme zažili před rokem 1989 a ještě si dobře pamatujeme, že ani tehdy nešlo o soutěž hudebního umění, ale politicky angažovaných textů. Těchto festivalů se většinově účastnili „béčkoví“ zpěváci a proto probíhaly bez většího zájmu diváků.

Jinak tomu není už dlouhé roky ani v případě Eurovize. Nevítězí ti, kdo nejlépe zpívají, ale pochybné hvězdy typu „bezpohlavního“ Rakušana Thomase Neuwirtha či letošní vítězky Jamaly.

Ani ukrajinská krymská Tatarka nenabídla zpěv, ale místo něj pouze prázdnou politickou proklamaci o událostech, ke kterým mělo dojít před 72 lety… Že by to byl návod jak vyhrát některý z příštích ročníků, např. s písní o zločinech ukrajinských Banderovců, kolaborujících za 2.světové války s Němci?

Nabízí se otázka komu prospívá oživování historie tímto způsobem? Přátelství a spolupráci mezi jednotlivými evropskými národy asi těžko. Je nepochybné, že tato původně kulturní událost se stane propagandistickou zbraní v rukou současného ukrajinského režimu namířenou proti Rusku.

Napsáno pro bigbloger.lidovky.cz

Rudolf Hruboň

Vložte komentář jako první k "KOMENTÁŘ: Stává se pěvecká soutěž Eurovize festivalem politické písně?"

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*